Зеркало с изображением рогатых животных (вероятно одомашненные козы). Джанпык кала, XII век, бронза, литье.

06.09.2023

 

 

Shaqlı haywanlar ( úy eshkileri) súwretlengen ayna. Janpiq qala, XII ásir, bronza, quyma.

Áyyemgi hám orta ásirlerde jasawshı kóplegen xalıqlar, sоnıń ishinde qaraqalpaqlardıń da mádeniy iseniminde shaqlı haywanlardan qoshqar, eshki kórinisleri ónimdarlıq funkciyası menen baylanıslı bolıp diniy áhmiyetke iye. Shaqlı haywan "qorǵawshısı, úy iyesi, qudiretli kúshke iye, uyge jaqsılıq akeliwshi" dep esaplanǵan. Ásirese eshki porxan tárepinen túrli keselliklerdi sonıń ishinde biyperzentlikti emlewde, nawqastıń denesinen jawız ruwxlardı "quwıp shıǵarıwda" paydalanǵan. 
Alımlardıń aytıwına qaraǵanda qaraqalpaqlar hár bir qábir tóbesine qada (sırıq) qoyıp, onı túrli bólekler menen asıp qoyǵan. Onıń joqarǵı ushında metal hám aǵashtan islengen shaq formasın sáwlelendirip ilingen, bul tek ǵana ólgen adamlardıń ruwxları emes bálkim tiri adamlar ushın “tumar” wazıypasında atqarǵan.  Nátiyjede kiyim-kenshekler hám úy bezew buyımlarında buǵanıń shaqları súwretlengen. 
Aynadaǵı sáwlelengen shaxlı haywanlardıń atanaq (shirish) tárizli úlgisi, qolǵa úyretiwdiń  dáslepki basqıshın yaǵnıy  jabayı eshkilerdi qolǵa úyretken waqıttı bildiriwi múmkin. Izertlewshi L.I.Rempel "shax túrindegi shaxlardı eski dáwirdiń derlik sanalı rawajlanıwı sıpatında tusindiriwge boladı: ayqas baylanǵan tórt eshki (Сhadaksaydiń jartas súwretlerinen)- qolǵa uyretiw (uylestiriw) korinsi" dep atap ótedi.

            

Зеркало с изображением рогатых животных (вероятно одомашненные козы). Джанпык кала, XII век, бронза, литье.

В древности и средневековье, в верованиях многих народов обитавших в Приаралье, в том числе и каракалпаков рогатые животные – баран, козел 
обретали культовое значение, связывались с функцией плодородия. Рогатое животное считалось «покровителем, хозяином дома, наделенным сакральной силой, способным принести в дом добро. В частности, «козел использовался шаманом (порхан) при «лечении» различных болезней, в том числе от бесплодия, при «изгнании» злых духов из тела больного». В ритуальной практике использовались и рога. Ученые отмечали, что «у каждого могильного холма каракалпаки втыкали шест (сырык), увешивая его разными лоскутками. На верхнем его конце устанавливали металлическое 
или деревянное рогообразное изображение, …(которое) служило «оберегом» не только душ умерших, но и живых. Вследствие этого изображение рогов быка нередко встречается в орнаменте, украшающем одежду и жилище».
Вероятно крестообразный мотив с завитками рогатых животных на зеркале может олицетворено со временем начального этапа скотоводства, когда происходило одомашнивание диких козлов. Исследователь Л.И. Ремпель отмечал, что «крестообразную фигуру из рогов можно трактовать как едва ли осознанное развитие старой темы: четыре козла на привязи накрест (из наскальных изображений Чадаксая) – сцена одомашнивания (доместикации)».
Включенные в каракалпакской вышивке культово-магические крестообразные элементы, мотивы рогов «барана и козла в солярно-космической мифологии одинаково связаны с Солнцем».

https://t.me/museumsavitsky


<< Сегодня день рождения второго директора Государственного музея искусств Республики Каракалпакстан.   Гости в музеe >>